Vredens tid - C. S. Lewis

Utkom: 1945
Förlag: Libris
Bindning: Kartonnage
ISBN: 91-7195-782-0
Antal sidor: 496

Baksidetext: En väldig skugga faller över jorden och koncentreras över en liten engelsk småstad. En organisation som behärskas av en utomjordisk ondska, så total att alla begrepp om godhet och ondska förlorar all mening, samlar sig för det slutgiltiga slaget.

Vredens tid är den avslutande fristående romanen i C S Lewis berömda triologi som inleds med Utflykt från tyst planet och Perelandra. Här förs skildringen mellan det goda och det onda fram till sitt slut. Det är inte bara en spännande roman, det är också en intelligent uppgörelse med människans värdeuppfattning och en väsentlig diskussion om hennes plats i världen och universum. Denna triologi, vars delar utmärkt väl kan läsas separat, är C S Lewis storverk - en oförglömlig läsupplevelse.

Mitt omdöme: Det var ett tag sedan jag läste de två första böckerna i triologin, men vad jag kan komma ihåg så tyckte jag de var ganska bra. I denna avslutande del blandar Lewis in Kung Arthur-sagan som för mig är ganska obekant. Det och några ytterst luddigga karaktärer gör att jag inte riktigt får grepp om historien.

Betyg: 2,5

Inga kommentarer: