Människa utan hund - Håkan Nesser

Utkom: 2006
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Bindning: Inbunden
ISBN: 91-0-011035-3
Antal sidor: 525

Baksidetext: "Sitt eget liv hade hon ännu så länge kvar, och vilka konsekvenser hennes obetänksamhet slutligen skulle komma att få lät sig inte beräknas. Men det såg mörkt ut, mycket mörkt. Var med mig inatt, snälla Robert, bad hon. Hjälp mig igenom de här timmarna och ge mig ord på vägen. Robert, min bror. Till sin förvåning märkte hon att hon höll händerna knäppta och att hon faktiskt satt och mumlade. Men det hördes inga svar, vare sig inifrån henne själv eller utifrån natten. Hon lutade sig fram över den trånga ljuskretsen, öppnade manuskriptbunten på måfå och började läsa."

December i Kymlinge. Medlemmarna i familjen Hermansson samlas för att fira 105-årsdagen - pappa Karl-Erik fyller 65, äldsta dottern Ebba 40. Men inget är som det synes vara. Familjensammankomsten får mörka och oanade följder - och när den italienskättade kriminalinspektören Gunnar Barbarotti försöker reda ut vad som egentligen hänt, är det inte utan att han önskar sig en godartad högre makt att ty sig till i nödens stund.

Mitt omdöme: Ännu en svensk deckare inhandlad på bokrean. Människa utan hund skiljer sig från vanliga deckare eftersom den inte enbart handlar om en polis jakt på en mördare. Det finns inte ens en kropp till att börja med. Utan istället får man lära känna offren och hela dess familj och släkt med alla deras konflikter och hemligheter. Jag tycker att det var ett bra sätt att skriva en bok på. Boken är spännande och man luras åt ett håll för att sedan få reda på att det var helt fel. Do9ck tyckte jag slutet var lite för långdraget.

Betyg: 4,5

Inga kommentarer: