Den mjuka maskinen - William S. Burroughs

Utkom: 1961
Förlag: Funclub
Bindning: Häftad
ISBN: 91-975690-0-3
Antal sidor: 205 + 34

Baksidetext: Novaligan har slagit till mot jorden och blåst mänskligheten. Nu drar dom härifrån och vilken minut som helst kommer hela jävla skithuset att flyga i luften. Men Uranus-Willy har golat. Han har fått torskarna att fatta läget. Språket är ett virus. Verkligheten är en film. Du är en mjuk maskin och ditt liv är ett redan färdigskrivet manus.

Den mjuka maskinen är den första delen i William S. Burroughs cut-uptriologi - en intergalaktisk agenthistoria om gerillakrig och tankekontroll, där hallucinatorisk sciens fictoion kolliderar med Shakespear och Rimbaud när Burroughs med sin satiriska skalpell frilägger det kapitalistiska konsumptions - och mediesamhällets ruttna kloaksystem.

Motståndsmeddelanden flimrar över jordens alla medvetandeskärmar: Anropar partisaner i alla länder - skär av ordrader - inta studion - beslagta styrelseprotokoll - ord faller - foto faller - genombrott i grått rum - operationsmål orgasmstrålanläggningarna - Göteborg Sverige - kordinater 8 2 7 6 - torn, öppna eld - storma verklighetsstudion och återta universum.

Mitt omdöme: Efter att ha läst bakside texten så förväntade jag mig en galet rolig historia alá Douglas Adams, men tji fick jag. Historien som beskrivs ovan lyckades jag inte hitta i boken, trots förklaringarna längst bak. Jag tyckte bara det vara massa slumpvis valda ord som hällts ut på ett papper. De mest vanligaste orden i boken är penis, rövhål, orgasm eller någon av deras synonymer.

Betyg: 0

Inga kommentarer: