Och en grej till... - Eoin Colfer

Utkom: 2009
Förlag: B. Wahlströms
Bindning: Inbunden ?
ISBN: 978-91-32-15730-1
Antal sidor: 279

Baksidetext: Och en grej till... är den ganska oväntade, men efterlängtade, sjätte delen i Liftarens guide till galaxen. Den är späckad med en lång rad arbetslösa gudar, allas favoritavfälling till galaktisk president, en kärlekskrank grön utomjording, en spydig dator och en mycket stor ostbit.

Mitt omdöme: Jag läste Liftarens guide till galaxen för några år sedan och tyckte att den var väldigt rolig. Iallafall de 3-4 första delarna. Den femte delen höll inte samma klass vad jag kommer ihåg. Eller så var jag bara trött på den vid det laget. Därför hade jag höga förhoppningar om denna den sjätte delen och förväntade mig att skratta titt som tätt. Boken fortsätter där den femte delen slutar vilket gjorde det hela förvirrat då jag inte kom ihåg som mycket. De första hundra sidorna kändes bara förvirrade och jobbiga. Mot slutet av boken kom jag in i historien lite mer men skratten uteblev. Det känns som en ganska tam och förvirrad bok. Den svenska översättningen gör det inte bättre då de har skrivit "dom" istället för "de" och "dem". Ett big no no fick jag lära mig i skolan och det kryper i ryggen på mig varje gång jag tvingas läsa det. För övrigt känns det inte som att översättaren har läst de ursprungliga böckerna i serien utan man har bara tagit Colfers vanliga översättare. Till sist vill jag bara klaga på att man kallar boken inbunden. Jag skulle mer kalla den kartonnage. Och den har också ett mindre format. Sidorna är tättskrivna och marginalerna små vilket gör den ännu jobbigare att läsa.

Betyg: 2

Inga kommentarer: